31. decembra 2024 je zákaznícka linka otvorená do 17:00.
Logo
Všetko o nákupe

Slovník pojmov

A-Z A B C Č D E F G H I J K L M N O P R S Š T U V W Z #
A
  1. ADAT
    Optický audio protokol navrhnutý na prenos digitálneho zvuku. Typicky sa používa na rozšírenie vstupných kanálov.
  2. Aktívne odhlučnenie
    Technológia aktívneho odhlučnenia (anglicky ANC - Active Noise Cancelling) dokáže pri bezdrôtových slúchadlách efektívne izolovať okolitý hluk.
  3. Automatické programy
    Niektoré osvetľovacie hlavy alebo LED efekty umožňujú nastaviť automatický program, ktorý sa postará o vašu svetelnú šou, a vy sa tak môžete sústrediť na iné veci.
  4. Automatické sprievody
    S týmto pojmom sa stretávame napríklad pri digitálnych klavíroch, ktoré majú prednahraté sprievody, do ktorých môžete „džemovať“, teda hrať spoločne s nimi.
B
  1. Balenie softvéru
    Niektoré softvéry sa dodávajú na CD v klasickej papierovej škatuľke, iné napríklad len ako kód, ktorým produkt aktivujete po stiahnutí zo stránok výrobcu.
  2. Basové registre
    Registre v basovej časti akordeónu. Na rozdiel od registrov v melodickej časti akordeónu menia nie farbu tónu, ale hlasitosť.
  3. Basový reproduktor
    Druh reproduktora, ktorý je špeciálne prispôsobený produkcii basov. Jeho priemer uvádzame v palcoch.
  4. Beater
    Súčasť pedála k basovému bubnu. Beatre sa líšia hmotnosťou a materiálom úderovej plochy (plsť, plast, guma), rozšírené sú aj modely s viacerými plochami s rôznymi materiálmi a rozličnou tvrdosťou.
  5. Bezdrôtové ovládanie
    Niektoré elektrické prístroje, ako sú napríklad osvetľovacie hlavy, sa dajú ovládať aj na diaľku, napríklad infračerveným ovládačom alebo technológiou Bluetooth.
  6. Bluetooth
    Technológia bezdrôtového prepojenia prístrojov známa z telefónov, zo slúchadiel alebo z počítačov.
C
  1. CD-R/RW
    Skratka pre kompaktný disk s možnosťou zápisu (CD-R) a pre kompaktný disk umožňujúci zmazanie obsahu a nahranie nového (CD-RW).
  2. Citlivosť
    Akustický výkon, ktorý vídame často napríklad na slúchadlách alebo reproduktoroch. Uvádza sa v decibeloch.
Č
  1. Čas zahriatia
    Prístroje, ako sú napríklad výrobníky hmly, potrebujú na svoje správne fungovanie určitý čas, aby sa zahriali.
D
  1. DI výstup
    Výstup, ktorý umožňuje poslať signál z aparátu cez kábel XLR priamo do mixpultu alebo systému PA. Používa sa na zníženie šumu a rušenia pri prenose signálu na dlhšie vzdialenosti. DI výstup tiež umožňuje pripojenie signálu z nástroja alebo iného zdroja s nízkym výstupným signálom, ktorý by inak mohol byť na priame pripojenie k vstupu ďalšieho zariadenia príliš slabý.
  2. Direct out
    Výstup, ktorý duplikuje vstupný signál pre ďalšie zariadenie. Používa sa na zaznamenanie neupraveného signálu, s ktorým sa neskôr dá pracovať, alebo na oddelenie dvoch zvukov, napr. pódiového a zvuku z PA.
  3. Dĺžka dráhy
    Vzdialenosť od špičky hubičky k poslednému miestu, kde sa plocha plátku stretáva s plochou hubičky. Dĺžka dráhy sa uvádza v milimetroch, v kombinácii s tvrdosťou plátku má veľký vplyv na kvalitu tónu.
  4. DMX
    DMX je digitálny komunikačný protokol používaný napríklad na ovládanie svetelných efektov. Môžete si tak napríklad upravovať nastavenie jednotlivých farieb tak, aby presne vyhovovali konkrétnej scéne na pódiu.
  5. Dynamika
    Pod dynamikou rozumieme v prípade klávesových nástrojov klaviatúru, ktorá reaguje na silu úderu.
E
  1. Efektová slučka
    Efektová slučka slúži na integráciu efektov a efektových procesorov, ktoré znejú lepšie za skreslením/predzosilňovačom než pred aparátom, t. j. týka sa efektov typu delay, reverb a vo všeobecnosti modulačných efektov. Efektové slučky sa podľa zapojenia delia na sériové a paralelné.
  2. Efektový procesor
    Ako napovedá samotný názov, efektový procesor pridáva efekt do vstupného signálu. Najčastejšie ho nájdeme na gitarových a basgitarových zosilňovačoch a kombách.
  3. Ekvalizér
    Skratka pre ekvalizér. Umožňuje nám ovládať zvukový výstup, napríklad upravovať výšky, stredy, basy a veľa ďalšieho.
  4. Ekvalizér mikrofónnych kanálov
    Niektoré mixážne pulty majú zvlášť ekvalizér na mikrofónne vstupy, čo nám umožňuje ovládať ich výstup.
  5. Elektronika
    S týmto pojmom sa najčastejšie stretávame pri gitarách a basgitarách. Nezabúdajte, že aktívna elektronika si vyžaduje napájanie. Ľahko to zistíme podľa priehradky na batériu na zadnej strane nástroja.
  6. Ethernet midi
    Systém RTP-MIDI umožňuje MIDI prepojenie niektorých nástrojov aj klasickým eternetovým káblom.
F
  1. Fantómové napájanie
    Je zásadné pre zapojenie výrobkov, ktoré si vyžadujú napájanie +48 V. Ide napríklad o kondenzátorové mikrofóny, ktoré bez fantómového napájania nefungujú.
  2. Firmware
    Firmvér je mozgom elektrických prístrojov. V bežnom živote sa s týmto pojmom stretávame pri mobilných telefónoch, v hudbe sa s ním stretneme pri digitálnych klavíroch, syntezátoroch a mnohých ďalších zariadeniach.
  3. Frekvencia
    Frekvencia, na akej pracujú napríklad bezdrôtové systémy a ďalšie zariadenia.
  4. Frekvenčný rozsah
    Šírka frekvenčného pásma, v ktorej je zariadenie schopné reprodukovať signál (od najnižších po najvyššie frekvencie).
G
  1. Garnitúra
    Garnitúru nájdeme na sláčikových nástrojoch. Obyčajne sa skladá z ladiacich kolíčkov a zo strunníka, ďalej sa líši podľa určenia – napríklad na husliach patrí medzi garnitúru a podbradok.
H
  1. Hardware
    Materiál alebo farebné vypracovanie hardvéru nástroja, teda napríklad kobylky, ladiacich mechaník a ďalších častí.
  2. Hembra
    Bongo je nástroj s dvomi bubienkami – hembra je väčší z nich, jeho priemer sa uvádza v palcoch.
  3. Hrdlo
    Materiál, z ktorého je vyrobené hrdlo gitary, basgitary alebo iného strunového nástroja.
  4. Hmatník
    Materiál, z ktorého je vyrobený hmatník gitary, basgitary alebo iného strunového nástroja.
  5. Hmotnostná kategória
    Určuje hmotnosť činelov, napríklad thin – ľahký, medium – stredne ťažký, heavy – ťažký a pod. Hmotnostná kategória ovplyvňuje nielen zvukový prejav činela, ale aj pocit z hry.
  6. Hniezdo 36 mm
    Na spodnej strane reproduktorov alebo štúdiových monitorov sa nachádza otvor slúžiaci na pripevnenie na stojan. Označuje sa ako hniezdo, pričom sa 36 milimetrov považuje za bežný rozmer.
  7. Humbucker
    Typ snímača elektrickej gitary. Skladá sa z dvoch cievok. Tento „rušič brumu“ je zapojený tak, aby cievky vyrušili nepríjemný indukovaný brum spojený s jednocievkovými snímačmi. Vďaka dvom cievkam má guľatejší zvuk a silnejší výstupný signál, ktorý sa premietne do vyššej hlasitosti. Humbucker je ideálny na skreslené zvuky, kde má brum väčšiu tendenciu negatívne ovplyvniť výsledný zvuk gitary.
I
  1. ILDA
    Rozhranie určené na prenos dát medzi laserovými projektormi a externými kontrolérmi (DMX kontroléry, počítače).
  2. Impedancia
    Impedancia označuje elektrický odpor obvodov. Uvádzame ju napríklad pri reproduktoroch alebo slúchadlách. V praxi platí, že čím nižší odpor, tým hlasnejšie budú slúchadlá hrať, ale tým vyššie môže byť skreslenie zvuku. Uvádza sa v ohmoch.
  3. Integrovaná ladička
    Veľký bonus pri niektorých nástrojoch. Môžeme sa s ňou stretnúť napríklad na elektroakustických gitarách alebo gitarových kombách; vtedy už nie je potrebné kupovať samostatnú ladičku.
  4. Integrovaná zvuková karta
    Niektoré prístroje majú zvukovú kartu už zabudovanú, preto nepotrebujete externú.
  5. Inzerty
    Vstupné konektory mixážnych pultov na sériové pripojenie ďalších externých procesorov.
  6. IP krytie
    Stupeň IP krytia udáva odolnosť elektrických zariadení proti poškodeniu cudzím telesom (prvé číslo) a proti vniknutiu vody (druhé číslo). Napríklad označenie IP67 bude znamenať úplnú ochranu proti vniknutiu prachu, poškodeniu akoukoľvek pomôckou a vniknutiu vody počas tridsiatich minút v hĺbke do jedného metra.
J
  1. Jadro
    Materiál, z ktorého je vyrobené jadro struny. Najčastejšie sa stretávame s oceľovým alebo nylonovým.
K
  1. Klapky
    Delíme na otvorené a uzavreté. Uzavreté sa uzatvárajú klapkami, otvorené prstami, čo je síce zložitejšie, ale zároveň to umožňuje lepšiu kontrolu nad zvukom. S týmto parametrom sa stretávame napríklad pri priečnych flautách.
  2. Klaviatúra
    Značka, prípadne aj konkrétny model klaviatúry, ktorú nájdeme na danom nástroji. Najčastejšie sa s týmto parametrom stretávame na digitálnych klavíroch.
  3. Kobylka
    Súčasť strunového nástroja, ktorou prechádzajú struny a ktorá pomáha prenášať ich vibrácie do ostatných častí nástroja.
  4. Kombinovaný efekt
    Parameter známy z LED efektov alebo inteligentných osvetľovacích hláv. Niektoré ponúkajú rôzne druhy efektov a umožňujú ich vzájomne kombinovať.
  5. Kompresor
    Typ zvukového procesora, ktorý vyrovnáva rôzne úrovne hlasitosti v nahrávke tak, aby zneli vo všetkých častiach približne rovnako nahlas.
  6. Konfigurácia snímačov
    Typ snímačov, ktorými je nástroj osadený. „S“ je skratkou pre jednocievkový snímač (čiže single coil), dvojcievkový snímač (humbucker) označuje písmeno „H“. Napríklad konfigurácia H-S-S označuje osadenie humbucker-single coil-single coil, a to vždy v poradí od kobylky smerom k hrdlu.
  7. Korpus
    Telo nástroja zložené z prednej dosky, zo zadnej dosky a z lubov. Drahšie nástroje označované ako celomasívne sú vyrobené z masívu vybraných driev, polomasívne modely majú prednú dosku z masívu a zadnú dosku a luby z preglejky, lacnejšie nástroje majú často vrstvený (preglejkový) korpus.
L
  1. Ladiace mechaniky
    Typ ladiacich mechaník použitých na strunovom nástroji. Veľa výrobcov nástrojov má svoju vlastnú značku alebo typ, iní, naopak, využívajú výrobky firiem zameraných na tento typ príslušenstva.
  2. LAN
    Lokálna sieť slúžiaca na prepojenie zariadenia v menšom priestore, napríklad v izbe alebo nahrávacom štúdiu.
  3. Laser
    Niektoré osvetľovacie hlavy alebo LED reflektory disponujú laserom, teda ďalším efektom, ktorý môžete použiť vo svojej svetelnej šou.
  4. Limiter
    Udržiavajú hlasitosť a zosilnenie zvuku na žiaducej úrovni.h
  5. Luby
    Materiál, z ktorého sú vyrobené luby (teda strany) tela nástroja.
M
  1. Macho
    Bongo je nástroj s dvomi bubienkami – macho je menší z nich, jeho priemer sa uvádza v palcoch.
  2. Majstrovský nástroj
    Ak celý hudobný nástroj vyrobí jeden jediný človek, označujeme ho ako majstrovský nástroj. Na týchto nástrojoch prevažuje podiel ručnej práce.
  3. Max. SPL
    Maximálny akustický tlak (anglická skratka SPL), hodnota sa uvádza v decibeloch.
  4. Mazadlo
    Určuje, či sa v balení nachádza aj olej, ktorý sa používa na premazávanie skrutiek ladiacich mechaník bubienkov a ďalších perkusií, ako sú napríklad kongá.
  5. Menzúra
    Pri strunových nástrojoch rozumieme pod menzúrou dĺžku chvejúcej sa struny, teda časť, ktorá je napnutá medzi kobylkou a nultým pražcom. Uvádza sa v milimetroch, menej často aj v palcoch (25,4 mm).
  6. Metronóm
    Určuje, či daný nástroj (napríklad bicie) disponuje možnosťou zapnúť si metronóm, ktorý slúži nielen na cvičenie, ale ktorý sa aj veľmi hodí pri nahrávaní.
  7. MIDI
    Hudobné rozhranie (Musical Instrument Digital Interface) umožňujúce hudobným nástrojom prepojenie a ich vzájomnú komunikáciu.
  8. Montáž 19"
    Označuje možnosť montáže výrobku do rackovej skrine so štandardizovanou šírkou 19".
  9. MP3/linkový vstup
    Pomocný rozširujúci vstup slúžiaci na pripojenie externých multimediálnych zariadení.
  10. Multiefekt
    Multiefekt je označenie niekoľkých efektov v jednom zariadení – môže ísť buď o samostatnú jednotku (ako povedzme v prípade gitarových multiefektov), alebo o multiefektovú jednotku zabudovanú napríklad v mixážnom pulte.
N
  1. Nultý pražec
    Malý kúsok plastu, kosti alebo kovu s drobnými výrezmi, ktorý oddeľuje hrdlo od hlavy strunového nástroja a cez ktorý sú natiahnuté struny až ku kobylke.
O
  1. Odklon
    Vzdialenosť plátku od horného okraja hubičky, uvádza sa v jednotkách 1/100 mm. V kombinácii s tvrdosťou plátku má veľký vplyv na kvalitu tónu.
  2. Overdrive
    Upravuje čistý signál vedený z nástroja na skreslený. Poznáme napríklad z elektrických gitár a basgitár.
  3. Ozvučenie
    Vstavané reproduktory poskytujú klávesovým nástrojom kvalitný zvuk.
  4. Ozvučník
    Priemer ozvučníka na plechových dychových nástrojoch. Uvádza sa v milimetroch.
P
  1. Pamäťové médium
    Niektoré nástroje alebo prístroje umožňujú čítanie dát z pamäťového média, často sa stretávame napríklad s SD kartou alebo USB flash diskom.
  2. Pätice
    Slúži na pripevnenie žiarovky do objímky svietidla. Najčastejšie používanou päticou je skrutkovacia E27.
  3. Počet analógových vstupov
    Zatiaľ čo digitálny signál rozlišuje len 0 a 1, analógová hodnota sa najskôr zmeria a potom prevedie do digitálnej podoby. Tento parameter určuje počet vstupov, ktoré túto procedúru zvládnu.
  4. Počet analógových výstupov
    Zatiaľ čo digitálny signál rozlišuje len 0 a 1, analógová hodnota sa najskôr zmeria a potom prevedie do digitálnej podoby. Tento parameter určuje počet výstupov, ktoré túto procedúru zvládnu.
  5. Počet AUX
    Vstup AUX označuje konektor na pripojenie externých zvukových zariadení, teda napríklad telefónov alebo MP3 prehrávačov.
  6. Počet basov
    Počet basových gombíkov akordeónu sa líši podľa veľkosti nástroja (od 32 basov do 120 basov).
  7. Počet dielov
    Počet dielov, z ktorých sa skladá zobcová flauta.
  8. Počet kanálov DMX
    Počet kanálov digitálneho komunikačného protokolu DMX slúžiaceho napríklad na ovládanie svetiel.
  9. Počet kanálikov
    Počet kanálikov určuje počet tónov fúkacej harmoniky. Diatonické harmoniky obyčajne mávajú 10 kanálikov, zatiaľ čo chromatické harmoniky môžu mať rôzny počet kanálikov (10, 12, 14, 16).
  10. Počet meničov
    Meniče, typické pre slúchadlá, sú priamo späté s elektrickým odporom. Väčší priemer a počet znamená väčší odpor, a teda lepšiu kvalitu zvuku, ale zároveň vyššie nároky na dostatočne výkonný zdroj signálu.
  11. Počet mikrofónnych/linkových vstupov
    Počet vstupov, ktoré slúžia na zapojenie mikrofónov linkovým vstupom, obyčajne ide o 6,3-milimetrový jack. Stretávame sa s nimi na mixážnych pultoch, zvukových kartách alebo klávesových nástrojoch.
  12. Počet mikrofónnych vstupov
    Počet vstupov, ktoré slúžia na zapojenie mikrofónov. Stretávame sa s nimi na mixážnych pultoch, zvukových kartách alebo klávesových nástrojoch.
  13. Počet pásiem
    Udáva počet pásiem reprosústavy. Počet pásiem nemusí korešpondovať s počtom reproduktorov.
  14. Počet podskupin
    Mixážne pulty často umožňujú vytvorenie podskupiny alebo podskupín, vďaka čomu uľahčujú kontrolu nad jednotlivými vstupmi.
  15. Počet presetov
    Počet hotových prednastavených zvukov (simulácií aparátov a reproboxov v kombinácii s efektmi), ktoré sú v zariadení uložené a dajú sa okamžite použiť.
  16. Počet rúr
    Počet rúrok/píšťal Panovej flauty.
  17. Počet simulácií
    Počet zabudovaných simulácií aparátov známych značiek.
  18. Počet zón
    Rozdelenie jednotlivých elektronických bicích padov do zón umožňuje padom reprodukovať autentický zvuk bubnov alebo činelov hraných na konkrétnom mieste, t. j. bližšie alebo ďalej od ráfika bubna, na kraji, v strede alebo na pupku činela a pod.
  19. Podpora formátov
    Udáva, aké zvukové formáty zvládne daný nástroj alebo zariadenie prečítať a následne s nimi pracovať.
  20. Polarita
    Polarita napájacieho adaptéra. Polarita môže byť: DC – center negative (mínus uprostred), DC – center positive (plus uprostred) a AC (striedavý prúd).
  21. Polyfónia
    Počet tónov, ktorý je nástroj schopný zahrať súčasne.
  22. Predná doska
    Materiál, z ktorého je vyrobená predná ozvučná doska nástroja.
  23. Priemer kotlíka
    Udáva priemer kotlíka nátrubku dychových nástrojov. Šírka kotlíka má vplyv na odozvu nástroja a hlasitosť zvuku, zároveň preverí aj kvalitu nátisku – vo všeobecnosti platí, že čím širší kotlík/rantl, tým väčšie nároky na hráča.
  24. Prierez paličky
    Tvar prierezu paličky sláčika. Medzi najčastejšie typy patrí kruhový, šesťhranný a osemhranný tvar, konkrétny výber závisí od preferencií hráča.
  25. Príkon
    Príkon udáva energetickú náročnosť prístroja a vyjadruje množstvo energie, ktoré sa spotrebuje za určitý čas. Uvádza sa vo wattoch.
  26. Prítlak
    Vertikálna hmotnosť, ktorá pôsobí na hrot prenosky gramofónu.
  27. Profil hrdla
    Zaoblenie zadnej časti hrdla gitary, existuje veľa rozličných profilov, často sa uvádzajú písmenami (C, D, U, V), ktoré zaoblením obrazne pripomínajú.
  28. Programy ovládané zvukom
    Mení farbu a smer LED na základe zvukov snímaných interným mikrofónom.
  29. Prstoklad
    Typ vŕtania/prstokladov zobcových fláut, najčastejší je anglický (barokový) prstoklad, menej častý je nemecký.
  30. Prúd
    Uvádza silu adaptéra. Keď je na zariadení viac miliampérov ako na adaptéri, nemá adaptér na prevádzku spotrebiča potrebnú silu. Obrátene to neprekáža – silnejší adaptér ľahko utiahne malý spotrebič.
R
  1. Rádius
    Polomer zaoblenia hmatníka strunového nástroja. Je to dôležitý parameter pre pokročilejších hráčov, ktorí si vyberajú taký, ktorý najviac vyhovuje ich hernému štýlu. Uvádza sa v palcoch, čím nižšie je číslo, tým zaoblenejší je hmatník.
  2. Registre
    Registre melodickej časti akordeónu. Pomocou nich sa mení farba a výška diskantových tónov.
  3. Repro
    Počet a veľkosť reproduktorov. Veľkosť uvádzame v palcoch.
  4. Reverb
    Reverb je efekt, ktorý vytvára dojem hry v priestore, pomocou ktorého docielite prirodzenejší zvuk. Môžete tak napríklad ľahko simulovať hru vo veľkej sále alebo v chrámovej lodi aj s typickým bohatým dozvukom.
  5. Rezonátor
    Klenutý drevený kryt uzatvárajúci spodnú hranu korpusu bendža. Slúži na dosiahnutie plnšieho a hlasnejšieho zvuku nástroja.
  6. Rozstup strún pri kobylke
    Vzdialenosť medzi jednotlivými strunami daného nástroja. Meria sa pri kobylke a uvádza sa v milimetroch.
S
  1. Sekvencer
    Prístroj alebo súčasť prístroja schopná vytvárať a vysielať sekvencie podielov, vďaka čomu môžeme vytvárať melodické, harmonické alebo rytmické slučky.
  2. Simulácia reproboxu
    Umožňuje dosiahnuť gitarový zvuk bez potreby snímania reproboxu mikrofónom, signál je možné poslať priamo do mixu.
  3. Smerová charakteristika
    Vyjadruje závislosť mikrofónu od smeru, z ktorého je schopný prijímať zvuk.
  4. Snímač
    Na prepojenie akustického nástroja s kombom alebo počítačom je potrebný snímač – táto hodnota uvádza, či je snímač súčasťou nástroja.
  5. Software
    K niektorým nástrojom alebo výrobkom dodávajú výrobcovia softvér, ktorý ich funkciu podporí alebo rozšíri.
  6. SPDIF
    Rozhranie slúžiace na prenos digitálneho zvuku.
  7. Súprava hardvéru
    Údaj, ktorý je typický pre bicie súpravy. Hardvérom označujeme stojany k bubnom, stojany na činely alebo napríklad šľapky k basovému bubnu.
  8. Svetelný tok
    Veličina uvádzaná v lúmenoch. Vyjadruje množstvo svetelnej energie, ktoré zdroj vyžiari za jednu sekundu.
  9. Svetelný zdroj
    Na reflektoroch alebo osvetľovacích hlavách je absolútne zásadný ich svetelný zdroj. V dnešnej dobe sa najčastejšie stretávame s LED diódami.
  10. Svietivosť
    Udáva intenzitu svetelného toku v danom smere.
  11. Systém
    Pásma/frekvencie, na ktorých konkrétne bezdrôtové systémy pracujú.
Š
  1. Šírka nultého pražca
    Nultý pražec oddeľuje hrdlo a hlavu strunového nástroja, napríklad gitary. Tradične sa vyrába z plastu, na lepších nástrojoch z kosti alebo kovu, a jeho šírka sa uvádza v milimetroch. Pre niektorých hráčov je tento údaj zásadný aj pre pohodlie pri hraní.
T
  1. Tone Ring
    Tónový ring je kovový prstenec nasadený zhora na korpus bendža, má zásadný vplyv na zvuk a kvalitu nástroja.
  2. Top
    Vrchná časť tela elektrických gitár (nemusí byť súčasťou). Top je k telu prilepený, môže ísť o tenkú dyhu (cca 2 mm) alebo o hrubší tzv. „cap“ (cca 5 mm) z masívu. Niektoré gitary môžu mať top (cap) a k nemu ešte prilepenú tenkú dyhu.
  3. True Bypass
    Prepínanie založené na úplnom odstavení pedálového efektu zo signálovej cesty pri jeho vypnutí.
  4. Tweeter
    Druh reproduktora, ktorý je špeciálne prispôsobený produkcii výšok. Jeho priemer uvádzame v palcoch.
  5. Typ gramofónu
    Každý gramofón potrebuje na roztočenie taniera náhon. Rozlišujeme dva typy: remienkový a priamy náhon.
  6. Typ harmoniky
    Harmoniky sa okrem iného líšia ladením, ktoré je pri ich výbere veľmi dôležité. Stretnúť sa tak môžeme s chromatickou harmonikou, ktorá postupuje po poltónoch, alebo s oktávovou, na ktorej pri každom fúknutí zaznejú dva tóny vzdialené od seba presne jednu oktávu.
  7. Typ ladičky
    Druhy ladičiek sa líšia spôsobom prichytenia alebo spôsobom snímania zvuku. Rozlišujeme preto napríklad klipové ladičky, ktoré ladia pomocou vibrácií a stačí ich pripevniť na hlavu nástroja, alebo pedálové, ktoré sa s gitarou prepájajú nástrojovým káblom.
  8. Typ lasera
    Parameter udáva farebné spektrum lasera. Označenie a skratky vychádzajú z počiatočných písmen základných farieb v anglickom jazyku.
  9. Typ mechaniky
    Systém mechaniky priečnych fláut. Používa sa buď systém Inline s klapkami umiestnenými v jednom rade, alebo Offset s vysunutou klapkou G.
  10. Typ mikrofónu
    Mikrofóny sa líšia spôsobom, akým zvuk snímajú a odovzdávajú ďalej. Najčastejšie sa stretávame s dynamickým alebo kondenzátorovým.
  11. Typ prevodu
    Pedále k bicím nástrojom využívajú na svoje fungovanie rôzne druhy prevodov. Najčastejší je prevod reťazový, ktorý vyniká životnosťou, stretnúť sa však môžeme aj s páskovým alebo direct drive. Každý z nich poskytuje špecifické výhody.
  12. Typ reflektora
    Reflektory sa líšia spôsobom, akým osvetľujú pódium. Stretnúť sa tak môžeme napríklad s typom spot, ktorý sa vyznačuje jasným ohraničením, známym napríklad z hokejových zápasov a vystúpení typu stand up, alebo s typom wash, ktorý „zalieva“ celé pódium.
  13. Typ slúchadiel
    Slúchadlá rozdeľujeme nielen podľa zvukových vlastností a konektivity, ale aj podľa ich základného typu. Známe sú napríklad klasické kôstkové alebo zátkové slúchadlá do uší, prípadne uzavreté alebo otvorené slúchadlá, ktoré prekrývajú celé ucho.
  14. Typ ukulele
    Jednotlivé typy ukulele sa líšia veľkosťou a tvarom, čo ovplyvňuje nielen výsledný zvuk, ale aj herný komfort. V poradí od najmenšieho po najväčšie sa tak môžeme stretnúť so sopránovým, s koncertným, tenorovým a barytónovým. Existujú však aj ďalšie špeciálne typy – napríklad gitarové alebo basové.
U
  1. USB Midi
    Možnosť prepojenia MIDI nástroja priamo s počítačom bez potreby iného rozhrania.
  2. USB to Device
    Možnosť prepojenia nástroja prostredníctvom USB konektora s iným zariadením, napríklad s počítačom.
  3. USB to Host
    Možnosť pripojenia USB disku alebo iných externých USB zariadení k nástroju.
V
  1. Vinutie
    Niektoré struny majú jadro ovinuté ďalšou vrstvou materiálu, čím sa dosiahne špecifický zvuk. Druhov vinutia je hneď niekoľko a líšia sa nielen výsledným zvukom, ale aj pocitom z hry: guľaté (round) ponúka čistejší a prieraznejší zvuk, zatiaľ čo napríklad ploché (flat) bude temnejšie a správne vintage.
  2. Vŕtanie
    Vnútorná časť nátrubku. Priemer a tvar vŕtania majú na vyprodukovaný zvuk veľký vplyv.
  3. Vstup na SD
    Určuje, či daný výrobok disponuje vstupom na pamäťovú kartu.
  4. Vyhotovenie flat
    Referencia k dizajnu reflektora, t. j. či je na zadnej strane plochý/flat.
  5. Výkon RMS
    Maximálny dlhodobý výkon. Ide o hodnotu výkonu, ktorú je zosilňovač schopný bezpečne zvládnuť bez toho, aby sa zhoršila kvalita zvuku alebo poškodili reproduktory.
  6. Výrez
    Určuje, či má daný nástroj (tradične napríklad gitara) v tele výrez, ktorý umožňuje jednoduché hranie vo vyšších polohách.
  7. Výška obruby
    Vertikálna vzdialenosť obruby, teda hliníkovej obruče blany bendža, a horného povrchu blany.
  8. Výučbový systém
    Niektoré elektrické hudobné nástroje, napríklad digitálne klavíry alebo keybordy, disponujú výučbovými systémami, ktoré vám pomôžu ľahšie začať alebo ďalej rozvíjať vašu hru.
  9. Vyžarovací uhol
    Parameter typický napríklad pre pódiové svetlá. Pod uhlom rozumieme miesta, kam dopadá aspoň päťdesiat percent sily daného svetla.
  10. Vzorkovacia frekvencia
    Pri zázname zvuku je jedným z najdôležitejších parametrov práve vzorkovacia frekvencia. Uvádza počet zaznamenaných hodnôt signálu za sekundu. Vo všeobecnosti platí, že čím vyššia hodnota, tým vyššia kvalita. Uvádza sa v hertzoch.
W
  1. WiFi
    Určuje, či daný typ výrobku disponuje možnosťou pripojenia k bezdrôtovej sieti WiFi.
Z
  1. Zakončenie
    Na jednej strane sa struna omotáva okolo ladiacej mechaniky, na druhej strane sa jej zakončenie často líši. Obľúbeným zakončením je napríklad guľôčka, vďaka ktorej stačí strunu prestrčiť kobylkou a ona po napnutí drží bez potreby zložitejšieho uviazania. Typ zakončenia treba vždy vybrať podľa typu nástroja.
  2. Závit
    Každá skrutka je iná a to isté platí aj pre jej závit. Tento parameter je veľmi dôležitý, pretože určuje kompatibilitu s vaším vybavením. Uvádzame ho buď v palcoch, alebo v medzinárodnom kóde – bežným typom je napríklad M20.
  3. Zliatina
    Veľmi dôležitý parameter napríklad činelov. Určuje ich zvuk a charakter hry.
#
  1. 100V
    Hlavným účelom použitia 100-voltových reproduktorov je ozvučovanie veľkých priestorov, ako sú napríklad telocvične, haly, nákupné centrá a ďalšie veľké priestory. Tieto reproduktory sa často umiestňujú na strop alebo stenu.
Podobné frázy
Kategória
Značky