Ako vybrať slúchadlá

TIP PRE ZAČIATOČNÍKOV:
Aj keď pre každú z činností je vhodný iný typ slúchadiel a jedny dokonalé na všetko neexistujú, je možné určité funkcie bez väčších komplikácií kombinovať. Ak chcete používať slúchadlá na mixovanie aj nahrávanie, je najlepšie kúpiť kvalitné štúdiové slúchadlá, ktoré budú uzatvorené. Ak sa chcete poradiť s výberom slúchadiel priamo s našimi odborníkmi, zavolajte zdarma na našu linku +421 220 924 324 (po–pi 10–19 hod, so 10–17 hod) alebo napíšte na e-mailovú adresu .
Štúdiové slúchadlá
Štúdiové slúchadlá sú určené pre prácu s hudbou, mixovanie aj mastering, čo sa hodí nielen na cestách, ale tiež v domácom štúdiu, keď nechcete rušiť okolie. Na mixovanie sú potrebné slúchadlá, ktoré budú mať dostatočný frekvenčný rozsah ako napríklad 30 Hz až 20 kHz, ale lepšie ak budú zasahovať aj do nepočuteľného spektra a budú prenášať zvuk v rozmedzí 18 Hz až 23 kHz aj viac. Čím väčší je rozsah, tým rovnomernejšie a vernejšie je podanie zvuku v celom počuteľnom spektre. Pri mixovaní je nutné počuť dobre všetky basy aj výšky a mať vyrovnanú frekvenčnú charakteristiku, aby slúchadlá niektorú frekvenciu nezdôrazňovali a nevytvárali mylnú predstavu o zvuku nahrávky.
Ak budeme nahrávať v štúdiu spev alebo sólový nástroj do hotových podkladov, je dôležité, aby sme nielen dobre počuli základ aj seba, čo je otázka pomerov v slúchadlovom mixe, ale tiež, aby zvuk zo slúchadiel nešiel von. Ak by mikrofón zachytil súčasne aj zvuk zo slúchadiel vrátane pomocného kliku, bola by nahrávka znehodnotená. Preto je pri nahrávaní potrebné používať slúchadlá uzatvorené. Tie zakrývajú celé uši a maximálne zaisťujú, že do okolia nebude prenikať zvuk.

Otvorené a polootvorené slúchadlá
Pri práci s hudbou a pri mixovaní je dôležité, aby vám slúchadlá poskytovali maximálne vernú odozvu. Pre tento prípad sa hodia skôr otvorené a polootvorené slúchadlá so širokým frekvenčným rozsahom. Zvuk produkovaný týmito slúchadlami totiž nenaráža na uzatvorenú konštrukciu a je tak vernejší než pri uzatvorených slúchadlách, ktoré majú tendenciu napríklad trocha „znevierohodniť“ produkciu basových frekvencií.

Slúchadlá, ktoré dobre sedia, bude potrebovať aj DJ, pretože ich bude mať tiež dlho na ušiach. Ak ich používa napríklad aj k nastavovaniu ihly na určité miesto platne, bude potrebovať, aby dobre sedeli a zabránili prenikaniu zvuku z okolia. Slúchadlá pre DJ preto bývajú uzatvorené a majú vysoký výkon.
Taktiež ale nastanú chvíle, kedy bude DJ potrebovať súčasne počuť, čo zneje v sále aj čo si z pultu pustil do slúchadiel. Preto sa budú hodiť DJ slúchadlá s otočným náušníkom. Do jedného ucha tak ide zvuk z pultu a druhým počuje zvuk zo sály.

V posledných rokoch sa stále viac používajú slúchadlá aj na koncertoch. Hlavne bubeníci, ktorí chcú dobre počuť, čo hrajú ostatní a nechcú mať príliš nahlas odposluch. Tiež speváci, ktorí sa veľa pohybujú a nezostávajú len pri odposluchu, ocenia vlastné „in-eary“. In-ear monitoring je tak pohodlný systém, v rámci ktorého sa vhodne nastavený pomer nástrojov (vokálov) posiela namiesto do odposluchových bední priamo hudobníkovi do uší.
Pre in-ear monitoring sa hodia dobre tvarované mušle, takže budeme počuť iba to, čo nám posiela zvukár a všetko neprehluší rachot bicích alebo naplno pustený gitarový aparát. Pre spevákov je tiež výhodou, že in-ear monitoring rieši večné problémy so spätnou väzbou.
Ďalšie parametre, ktoré sa oplatí sledovať
Ak budeme používať slúchadlá nielen v štúdiu alebo doma, a budeme s nimi často cestovať, hodí sa, keď sa dajú čiastočne zložiť a majú púzdro.Tiež sa hodí, keď majú slúchadlá výmenný kábel a výmenné náušníky, aby sme nemuseli slúchadlá vyhadzovať len preto, že sa častým používaním náušníky odreli, alebo ich dávať do opravy kvôli tomu, že sa u nich prelomil kábel.
Naopak nemusíme si robiť starosti s konektorom, pretože väčšina má rovno vo výbave redukciu, takže ich je možné používať v zdierkach s priemerom 3,5 mm aj 6,3 mm.